Wednesday, April 22, 2009

TIPS dari PAK SARIP untuk suami isteri BARU

Ayahanda saya selalu mengamalkan perkara ini
  • Semua pilihan kami akan diminta berjumpanya. Apa yang berlaku? .... semua bakal 2 pasangan hidup ini akan berbicara one to one person dengan ayahanda saya ni. Entah apa yang disembangnya. Yang peliknya sampai sekarang pun wife saya tak pernah nak bagitau apa yang disembangkan sampai 2 jam 9 tahun dulu.
  • Katanya walaupun dengan nada seloroh ... kalau nak berjanji dengan isteri @ suami berjanjilah pada malam indah malam pertama. Dengan penuh kasih sayang kita katanya harus berjanji atas perkara utama seperti: Akur janji menjaga kehormatan pasangan, penjagaan anak, mencari rezeki etc bukan janji hidup semati .. masuk syurga sekali seperti dalam cinta romeo juliet tu la. Katanya dulu ayahanda ni minta bonda kami berjanji .... Andaikata di displinkan anaknya tak payahlah bondanya membela kelak rosak budak tu. Emmss .... maksidnya bila si Ayah marahkan anak .... diam jelah emaknya. Marahkan anak ..... ibubapa pulak yang bergaduh .... " Apa kes " kata orang sekarang.
  • Menjaga kerukunan rumah tangga harus dipertanggung jawabkan lebih kepada pihak lelaki. Penyelesaian masalah kewangan, perlindungan, pendidikan dan pengangkutan adalah menjadi tanggung jawab besar LELAKI. Wanita adalah pelindung kehormatan dan pemberi kasih sayang yang melimpah ruah kepada seluruh isi keluarga. Bonda saya menjadikan airmata sebagai senjata untuk melembutkan hati kami ...... leteran bonda tidak pernah wujud dalam memori anak2 PAK SARIP.

No comments: